News

Clippers’ Sterling: I was tricked into mental health exam

Clippers’ Sterling: I was tricked into mental health exam

CLIPPERS CONTROVERSY:Donald Sterling was banned from the NBA earlier this year. Photo: Associated Press

By Eric Kelsey

LOS ANGELES (Reuters) – Attorneys for Donald Sterling told a probate court judge on Monday that the Los Angeles Clippers co-owner had been duped into taking medical examinations that determined he lacked the mental capacity to have a say in the $2 billion sale of his team.

Attorney Maxwell Blecher, speaking during a pre-trial hearing in the legal battle for control of the National Basketball Association franchise, said Sterling had been “brought by misrepresentation” by his estranged wife, Shelly Sterling, to submit to the examinations last month.

Blecher and co-counsel Bobby Samini also asked Los Angeles County Superior Court Judge Michael Levanas to allow them to present evidence of Sterling’s mental fitness in a bid to allow him to have a say in the family trust that owns the Clippers.

Levanas said he would rule on that request next week but cautioned that he believed the language in the trust that would install Shelly Sterling as its sole trustee if her husband was deemed mentally unfit was straightforward.

“I could do this trial in five minutes,” he said. “I don’t know why you need a court.”

Shelly Sterling has asked Levanas to confirm her as the controlling owner of the team after Donald Sterling vowed to block its $2 billion sale to former Microsoft Chief Executive Steve Ballmer.

Sterling, 80, was banned for life by the NBA in April and fined $2.5 million after privately taped racist remarks were leaked to celebrity website TMZ.com.

A four-day trial in Los Angeles Superior Court is set to begin on July 7 and offer a resolution ahead of the NBA owners’ July 15 vote on whether to approve the sale to Ballmer.

Donald Sterling’s lawyers have asked for the trial to be pushed back to August because a possible expert witness on dementia would be out of the country.

In May, neurologists examined Sterling and found that he suffers from dementia consistent with early Alzheimer’s disease, which would hand full control of the Clippers to his wife under a provision of the family’s trust.

Blecher said that a provision in earlier versions of the trust that allowed for a trustee to dispute such a move had been inadvertently omitted in the most recent trust, which was restated in December.

Sterling, who has owned the Clippers for 33 years, has also sued the NBA and its commissioner, Adam Silver, for $1 billion in damages.

(Reporting by Eric Kelsey; Editing by Eric Beech)

Recent Headlines

58 mins ago in Entertainment

Jim Beam fills 14 millionth bottle of bourbon

Fresh
jimbeam807686855761

Jim Beam has filled and sealed its 14 millionth barrel of bourbon since the 1933 repeal of Prohibition, achieving a first in the bourbon industry.

1 hour ago in Music

Stone Temple Pilots shoot down Scott Stapp rumors

Fresh
scottstapp

Stone Temple Pilots have denied reports suggesting the former Creed rocker is set to become their new lead vocalist.

1 hour ago in Entertainment, Viral Videos

‘Star Wars: The Force Awakens’ as told by emojis

Fresh
11-overlay-2

If the blockbuster movie was told entirely by characters on your cell phone.

2 hours ago in Entertainment, Weird

‘Rock’ your clock

Fresh
dwaynetherockjohnson690454149554

Dwayne "The Rock" Johnson has an app to help you organize their day.

2 hours ago in Entertainment, Sports

Hulk Hogan seeks second slam of Gawker over racist comments leak

Fresh
Terry Bollea, known as professional wrestler Hulk Hogan, listens while testifying in his case against the news website Gawker at the Pinellas County Courthouse, in St. Petersburg, Fla., Monday, March 7, 2016. Hogan is suing Gawker for $100 million for publishing a video of him having sex with his best friend's wife. (Boyzell Hosey/Tampa Bay Times via AP, Pool)

Hulk Hogan accused Gawker of leaking his racist remarks in a lawsuit filed in Florida on Monday involving a secretly-recorded sex tape of the wrestling celebrity, who recently won $140 million in damages against the media website in a related case.